Tango Norte

Logga in


Medlemsnamn

Lösenord


Jag samtycker till Cookie

Glömt ditt lösenord?


Logga in för att se dina bokningar.


Idé: Vill du visa upp dina foton här?

Skicka feedback!


Mina Grupper

Logga in för att se dina grupper


Cookie info

Vi använder bara nödvändiga cookies. (läs mer)

We are only using nessesary cookies. (read more)


Bakom ratten

”En DJ ska inspirera till dans”

Att DJ-a verkar vara intressant och populärt nu för tiden. Allt fler vill spela musik på våra praktikor och fester. Det skrivs och pratas om det. Och det är glädjande att även kvinnor nu visar intresse för DJ-andet, som än så länge är mansdominerat.

Själv tycker jag att det borde finnas fler kvinnliga DJ:s än manliga, eftersom kvinnor är i klar majoritet i tangovärlden.

Dessutom skulle en kvinnlig DJ bakom stereoanläggningen frigöra en förare, som skulle kunna göra en bättre insats på dansgolvet.

Att ta på sig uppgiften som DJ innebär ett stort ansvar. Festens eller praktikans energi och framgång beror nästan uteslutande på den musik man spelar under kvällens lopp. Din främsta uppgift som DJ är att spela på tangomusik som uppmuntrar och inspirerar de närvarande att dansa under hela milongakvällen och öva under praktikan.

Du får inte använda din makt som DJ till att sätta på musik för att imponera eller intellektualisera eller ”dela med dig” av den musik som du gillar att lyssna till. Inte heller till att överraska eller vara annorlunda genom att spela konstiga, tråkiga, svåra, ovanliga, konsertlika eller symfoniska låtar.

Eftersom du sätter på musik för en danspublik ska du uteslutande spela musik som det går bra att dansa till. Det innebär att du bör kunna dansa såpass väl till olika typer av tangomusik att du kan förstå och välja dansvänliga tangor, milongor och valser (att spela för tango nuevo-folk är en annan historia).

De flesta tangoklassiker kom till under tangons guldålder på 30- och 40-talet, samt tidigt 50-tal. Dessa ska du använda som bas när du väljer musik. Du måste känna till de främsta orkestrarna och deras stil och ”sound”. Det gäller att kunna skilja dem åt och veta när det är lämpligt att spela ett visst set av tangor (en tanda) av en viss orkester.

Den svåraste och mest tidskrävande delen av jobbet som DJ ligger i att skapa de tandor som ska spelas. Det är den mest kreativa, lärorika och roliga delen, som kräver mycket lyssnande på tangomusik.

Att täcka allt du som DJ ska kunna och vad och hur du gör för att förbereda inspelad tangomusik får inte plats här. Bäst vore att gå en DJ-kurs eller seminarium (Tango Norte har sådana planer). Du bör också läsa Stephen Browns utmärkta guide, Playing Music for Milongas: The DJ´s Role, som du hittar på www.tejastango.com/milongas/djsrole.

Daniel Ponce de León

Närmaste event:

Monday Tango Practice

2024-04-22 17:30:00

Info

ur Kalendariet

i dag
Milonga på Chicago

må 22 apr
Monday Tango Practice

on 24 apr
Onsdagspractica i Alvik

må 29 apr
Monday Tango Practice

on 1 maj
Onsdagspractica i Alvik

fr 3 maj
Milonga på Chicago
Visa alla »

ur Aktuellt

Virginia Vasconi och Jaimes Friedgen 17-22/4 Gästlärarbesök av Virginia Vasconi och Jaimes Friedgen ... »

Orquesta La Juan D´arienzo 19-20 maj har vi återigen glädjen att ha den fantastisk... »

ur Öppet Forum - senaste Ämnena

Övrigt »

Reklam för andra arrangörers evenemang »

Reklam för Tango Nortes evenemang »

Kvarglömda saker »

(Logga in för övriga forum)