Tango Norte

Logga in


Member name

Password


Jag samtycker till Cookie

Forgot your password?


Logga in för att se dina bokningar.


Idé: Vill du visa upp dina foton?

Mina Grupper

Logga in för att se dina grupper


Cookie info

Vi använder bara nödvändiga cookies. (läs mer)

We are only using nessesary cookies. (read more)


Horacio Salgán

Text: Raúl Chagallo

Sju decennier med tangon

Horacio Salgán föddes i Buenos Aires 1916. Studerade piano och vid 16 års ålder fick han sitt första kontrakt för att spela på en biograf på stumfilmstiden. Ingick sedan i Elvino Vardaros grupp, och så småningom med Roberto Firpo i det som senare ansågs vara tangon från det gamla gardet.

1944 bildar han sin första tango-orkester. 1947 är han tvungen att upplösa gruppen, hans tangomusik är något för modern; dessutom, hade han Edmundo Rivero som sångare, vars röst inte är var accepterad i början.

Salgáns pianomusik är jazzinfluerad, något som inte är så populärt. Många ser misstänksamt på hans tango. 1950 försöker han för andra gången bilda en egen tangoorkester, som varar fram till 1957. Sedan dess har han alltid spelat i duo med gitarristen Ubaldo De Lío.

1960 och med Salgáns piano som grundpelare, bildas Quinteto Real: Salgan, piano, De Lío, gitarr, Pedro Laurenz, bandoneón, Enrique Mario Francini, violin, och Rafael Ferro, kontrabas (senare ersatt med Quicho Diaz). Kvintetten turnerar en hel del, bl.a. i Japan 1964. Bland det mest kända från Salgán bör nämnas: 

A fuego lento (1953), Grillito, La llamo silbando, Don Agustín Bardi, Tango del eco.

Med namnet Nuevo Quinteto Real har man, på sistone, återbildat kvintetten: Salgán, De Lío, Nestor Marconi, Peresini och Oscar Giunta.

I en intervju, säger Salgán angående hans stil, att han närmar sig tangon för att han älskar argentinsk musik, tango och folklore och han kom inte för att rädda tangon. Han beundrar föregångarna Arolas, Bardi, Cobián, bröderna De Caro. Han har inte velat ändra på tangon heller, det behövs inte, säger han. Han kommer för att uttrycka sig efter sina egna förutsättningar. Och det blev som det blev. Han säger att han inte har någon speciell influens över sin musik, inte heller någon särskild förebild. Enligt honom representerar de stora musikerna de olika möjligheterna som musiken har att framställa, dessutom influeras de av den geografiska miljön och tiden, epoken.

Nyligen har Salgán skrivit färdigt en bok om tangon och hans egna erfarenheter som musiker. Han vänder sig till de unga som inte har upplevt de stora orkestrarnas tid, och som – i dagsläget – vill lära sig spela tango, något som han anser vara en inte lätt uppgift. 

(Källor: 1 H-Salas El Tango, Clarin 000421 och 2 Tidskriften Club deTango 10)

Inspelningar med Horacio Salgán

Horacio Salgán är en av de få musikerna ur 40-50-talsgenerationen som fortfarande är aktiv. Denna musikernas musiker uppträder då och då i Buenos Aires och han är fortfarande en förstklassig pianist!

Trots att han är en av mina favorit-musiker är det tunnt i skivsamplingen med Salgán-skivor. En CD med inspelningar från 1950-54 från brytningstiden mellan dansmusik och konsertmusik och en  live-CD med gitaristen Umbaldo De Lío från 1988. Hans musik är intressant men inte direkt dansvänlig…..

Mer musik »

Närmaste event:

Milonga musical seminarium

2024-04-02 18:30:00

Info


from the Calendar

tu 2 Apr
Milonga musical seminarium

we 3 Apr
Onsdagspractica i Alvik

fr 5 Apr
Milonga på Chicago

mo 8 Apr
Monday Tango Practice

we 10 Apr
Onsdagspractica i Alvik

mo 15 Apr
Monday Tango Practice
Visa alla »

from News

Chicago tar paus på långfredagen! Det är ingen milonga på Chicago på långfredagen. Vi ses... »

Gästlärarbesök av Virginia Vasconi och Jaimes Friedgen 17-22 april. Se... »

from the Forums

Öppet forum: “Test” »

Öppet forum: “KVARGLÖMT: I förrgår, onsdag den 7 feb, glömde jag en kam och en speg...” »

(Log in for other forums)