Tango Norte

Logga in


Member name

Password


Jag samtycker till Cookie

Forgot your password?


Logga in för att se dina bokningar.


Idé: Vill du visa upp dina foton?

Mina Grupper

Logga in för att se dina grupper


Cookie info

Vi använder bara nödvändiga cookies. (läs mer)

We are only using nessesary cookies. (read more)


Improvisation utan tid för fejk - om Milena Plebs

Milena Plebs om kvinnans friare roll, av Måns Ivarsson

Milena Plebs är världens nu kanske mest kända kvinnliga dansare inom argentinsk tango och vid 46 års ålder redan legendarisk. Hon var på besök i Stockholm i februari med den argentinske dansaren och läraren Fernando Galera (intervjuad i Tango-Notiser 2007:1).

Kvinnors roll efter frigörelsen
Vad är det som gör att tangon fortsätter att attrahera människor världen över?

- Det finns ett nytt behov av att vara tillsammans och uppleva kontakt, säger Milena Plebs över en kopp kaffe i en paus från undervisningen i Alvik. Samhället har förändrats mycket under de senaste 50-60 åren om man ser till kvinnans och mannens roller, inte minst kvinnans roll. Med behovet av oberoende från mannen har det inträtt en stor förändring i våra personliga relationer. Efter kvinnans frigörelse, då vi kvinnor fick en ny position i världen, kommer vi nu ständigt tillbaka till vårt ursprung. Kvinnan har i livet en sensitiv och mottagande roll och mannen en mer aktiv roll , och jag menar nu rent biologiskt. Tangon har blivit en syntes med grundidén att komma tillbaka och återigen spela upp dessa primitiva roller, därför att vi behöver det. Vi är inte tillfreds med att bara vara självständiga och kraftfulla kvinnor. Vi vill också dela stunder i livet med männen, men på ett annat sätt än vad våra far- och morföräldrar gjorde. Männen å sin sida kan behöva återerövra en del av den aktiva roll som nu lätt förlöjligas.

Balett och improvisation
Milena, som är av italienskt/jugoslaviskt ursprung, är i grunden balettdansös och började 23 år gammal med tangon mest som en hobby. Tangon hade då – 1984 -ännu inte fått sin återkomst utan hon drogs till den för att det var en romantisk men främmande dans, genom en kyla hon inte förstod. Hennes lärare Miguel Angel Zotto blev både hennes samarbetspartner och äkta man, vilket bidrog till att utvecklingen gick väldigt fort för henne - efter åtta månader medverkade hon i den banbrytande showen Tango Argentino. Hon tycker att skolningen i balett givit henne särskilda förutsättningar som dansare och koreograf inom tango. Balettens rena och exakta rörelser har hon haft stor nytta av. Och kunskaper om balettens koreografi har hon kunnat använda för att utveckla sin egen koreografi inom tango. Men hon framhåller att tangon är en från början folklig och improviserad dans. I stegbunden och koreograferad dans förlorar man mycket av friskheten i att skapa efter stundens ingivelse. - Jag har gjort mycket koreografi men jag uppskattar mer och mer improviserade uppvisningar. Det uppstår en särskild dynamik när mannen skapar rörelserna i stunden och kvinnan tvingas vara extremt alert och uppmärksam för att besvara dessa rörelser. Improviserad dans blir väldigt levande – den är inte färdig, uttrycket blir alldeles verkligt, det går inte att fejka några uttryck därför att det finns inte tid att fejka någonting överhuvudtaget. Med improvisation bibehåller man magin i dansen som annars kan riskera att bli alltför teknisk i strävan efter perfektion.

Mot en levande tango
Hur har showerna där Milena Plebs har medverkat påverkat tangons utveckling?
- Tango Argentino på Brodway förändrade amerikanernas och världens syn på tango från den överdrivna och konstlade valentinostilen till en mer intim och nära dans med passion ”på riktigt”. Och med ”Tango x 2” (Tango por dos) 1990-1996 med Miguel Angel Zotto fick tangon en yngre publik. Tidigare hade det bara varit äldre människor som dansat tango – nu blev det en dans för de unga igen, vilket är av stor vikt för fortlevnaden. Tango nuevo-stilen utvecklades dock senare.

Åt samma håll
- En riktigt stor lärare, Antonio Todaro, som dog 1994, lärde ut bl.a. tango al reves – dansarna är vända i samma riktning – vilket är mycket svårt både att följa och föra eftersom följaren har ryggen mot föraren, berättar Milena apropå ”Tango x 2”, där hon gjorde ett nummer i denna stil som sällan dansas på milongor utan mest vid uppvisningar.

Att utveckla sin egen stil
Vad är hemligheten med att bli en bra följare?
- Att vara tålmodig, alert, arbeta mycket med kontakten med föraren i omfamningen, att vara snabb i gensvaret. Det vanligaste felet kvinnor gör är att föregripa och gå före. Det vanligaste felet männen gör å andra sidan är att inte ge följaren tid och utrymme, och att gå med fötterna före istället för att föra med sin omfamning.

Kan all förmåga som krävs för tango läras eller är förutsättningarna olika?
- Tango är framförallt en personlig dans och det finns inte en stil för alla. Var och en måste ta till sig undervisning från olika lärare utifrån sina personliga förutsättningar. Och var och en måste hitta sin egen personliga stil! Skriv det, insisterar Milena.

Innan hon skyndar vidare in till nästa lektion utdelar tangolegenden slutligen med ett litet skratt det allmänna rådet till oss svenska tangodansare att hålla om varandra riktigt tätt när vi dansar.

Måns Ivarsson

Närmaste event:

Milonga musical seminarium

2024-04-02 18:30:00

Info


from the Calendar

tu 2 Apr
Milonga musical seminarium

we 3 Apr
Onsdagspractica i Alvik

fr 5 Apr
Milonga på Chicago

mo 8 Apr
Monday Tango Practice

we 10 Apr
Onsdagspractica i Alvik

mo 15 Apr
Monday Tango Practice
Visa alla »

from News

Chicago tar paus på långfredagen! Det är ingen milonga på Chicago på långfredagen. Vi ses... »

Gästlärarbesök av Virginia Vasconi och Jaimes Friedgen 17-22 april. Se... »

from the Forums

Öppet forum: “Test” »

Öppet forum: “KVARGLÖMT: I förrgår, onsdag den 7 feb, glömde jag en kam och en speg...” »

(Log in for other forums)