Startsida

Kalendarium
Aktuellt
Forum

Om föreningen
Grupper
Allt om tango
Länkar

Registrera dig
-- Bli medlem


Medlemsnamn

Lösenord


Glömt ditt lösenord?

 

English menues, please

 




   
Hjälp för dig som är...
Cookie information
Cookie Troubles (english)

Natacha och Roberto

Samtal om tango

I slutet av mars besökte tangoparet Natacha Poberaj och Roberto Herrera Stockholm. Det var några intensiva dagar, men ett samtal med Ruben Ciano lyckades de klämma in en eftermiddag, innan de rusade vidare till en chacarera.

Ruben: Er tangoshow heter Tango Nuevo? Är det det ni dansar i Buenos Aires?

Natacha: Nej, nej, tvärtom, namnet är ironiskt och pekar på att det inte finns mycket som är nytt i tangon.

Ruben: Skämt åsido, vem är eldsjälen bakom showen Tango Nuevo och vad handlar den om?

Natacha: Roberto ansvarar för den kreativa delen och för koreografin. Jag assisterar honom med koreografin och tangoteknik och är självklart hans danspartner även i showen. Däremot står både jag och Roberto för produktionen. Själva showen är uppbyggd av olika sketcher som berättar tangons historia från begynnelsen till den aktuella techno-tangon. Showen är en hyllning till stora tangomaestros som Osvaldo Pugliese och Juan D’Arienzo. Den innehåller också en liten folkloristik del som är tillägnad våra kära folkdanslärare ”El chucaro” och Norma Viola.

Roberto: Showen är baserad på tangons folkliga karaktär och den lägger vikten på den interna migrationen i Argentina då folk från landsbygden, i samband med industrialismens uppkomst under den senare delen av 1800-talet, började strömma in från provinserna till Buenos Aires. De flesta hamnade i storstadens fattiga utkanter och blev ett viktigt element i uppkomsten av tangon och även för dess utveckling. En av de viktigaste sketcherna heter ”Pensionatet” och beskriver de inackorderades dagliga kamp för överlämnad samt deras passion för tangon.

Ruben: Det finns i alla fall en stil som kallas tango nuevo och som inte bara dansas till det som Natacha kallar techno-tango utan som använder element som colgadas och så vidare.

Roberto: Det som är nytt är att man numera ”intellektualiserar” vissa begrepp som alltid har funnits i tangon. Man talar till exempel om gancho circular (cirkulär gancho) eller om gancho lineal (linjär gancho). Faktum är att Juan Carlos Copes redan gjorde colgadas för tio år sedan. Det finns en tendens att blanda element från scentango och social tango, men detta är inte heller nytt, eftersom man brukar blanda sådana element även i tango salón.

Ruben: När en person börjar lära sig dansa tango kommer hon eller han i kontakt med olika begrepp och olika namn på tangovarianter som tango salón, tango milonguero, tango canyengue, tango fantasía, tango nuevo etcetera. Hur reder ni ut begreppen?

Roberto: Det finns bara en tango. Självklart har tangon genomgått förändringar och kommer säkerligen att genomgå flera till. Men det som är viktigt är att förstå att dessa ”moderniseringar” inte är strukturella. För tio år sedan var det på modet att dansa apilado (med mycket tät omfamning och markant framåtlutning) och alla ville prova på det. När ocho milonguero uppstod upplevdes det också som revolutionärt. Men faktum är att förr eller senare kommer man tillbaka till källan, till tangogrunderna.

Natacha: ”Moderniteten” utgörs många gånger av ett behov. De flesta tangodansare har inte dansat någonting annat tidigare och tangon blir deras första seriösa försök att dansa socialt. Därför upplever somliga ”milonguero-stilen” som bekväm eftersom paret delar på balansen även om det sker på bekostnad av rörligheten.

Roberto: Canyengue-stilen härstammar från en tid då golvunderlagen inte var så dansvänliga som idag, vilket gjorde att dansen blev ”slarvigare”. Omfamningen är också beroende av utrymmet. Det är inte möjligt att bibehålla en öppen omfamning på ett trångt dansgolv.

Ruben: Vilken sorts tango lär ni ut?

Roberto: Vi lär ut en strukturerad tango baserad på grunderna: posición cero (1), salida (2), contraposición (3), pivote (4), ochos (5), giros, och så vidare. Att behålla den individuella balansen oavsett om man dansar med tät eller med öppen omfamning är väldigt viktigt. Att dansa upprätt och i takt mitt emot varandra genom att ”inta” den position som lämnas av partnern samt att behålla el abrazo (omfamningen) under hela dansen är också viktiga element i vår undervisning. Vi tycker att rörelserna ska alterneras med pauseringar så att dansen blir mjuk och flexibel. Nåja, vi lär ut den tango som vi i vår tur har lärt oss av stora maestros som till exempel Juan Carlos Copes.

Ruben: Är det korrekt att säga att Juan Carlos Copes var den förste tangoläraren som systematiserade tangopedagogiken?

Roberto: Ja, det är det. Juan Carlos Copes som ursprungligen inte är bailarín utan milonguero6, gjorde att den traditionella tangopedagogiken som överfördes direkt på dansgolvet från milonguero/a till milonguero/a blev ”medveten”. Copes systematiserade de grundläggande tangoelementen. Han skapade la salida som en bas av åtta tangosteg som utgör grunden i tangodansen. Det som man inte ska glömma är att salidan bara är en teoretisk grund och att den kan brytas ner i grupper av två, tre steg utan att behöva dansa samtliga åtta stegen i rad. Han – och även andra viktiga tangolärare – systematiserade också el abrazo (omfamningen), el pivote (pivoten), hållningen etcetera. Men dessa element och även de flesta som vi ser både på scenen eller i den sociala dansen har existerat sedan länge.

Ruben: Eftersom tangon är en folkdans tror somliga att tekniken inte är så viktig. De tror att det räcker med ”upplevelsen”. Vad tycker ni om det? Natacha: Självklart har var och en sina egna mål med tangon. Men vår erfarenhet säger att de som fastnar för tangon förr eller senare förstår att tekniken är ofrånkomlig och förknippad med själva tangoessensen. För att njuta till fullo i tango bör man kunna dansa med flyt, mjukt och flexibelt och för att uppnå detta krävs det tekniska färdigheter. Våra teknikkurser brukar i alla fall bli fullbelagda…

Plötsligt ringer telefonen och värdinnan svarar: ”ok, ok, vi skyndar oss”. Plikten kallar, ord och inga visor (eller chacarera och inga visor...). Sedan springer Natacha och Roberto ner för trappan på väg till ”chacareran”.

Ruben Ciano

Fotnoter:

  1. Position noll, det vill säga samlade fötter.
  2. Utgången, basen på åtta steg.
  3. Om man till exempel går fram med vänsterfoten, då vrider man fram torsons högra del och viceversa.
  4. Pivot.
  5. Åttor.
  6. Bailarín är en professionell tangodansare/lärare som framförallt härstammar från balett eller modern dans. Milonguero pekar i det här fallet på professionella tangodansare/lärare som härstammar direkt från tangon.


ur Kalendariet

i dag
Medlemsmöte i TangoNorte

on 22 nov
Onsdagspraktika med instruktion på nybörjarnivå.

må 27 nov
Måndags-Temapraktika

on 29 nov
Onsdagspraktika med instruktion på nybörjarnivå.

må 4 dec
Måndags-Temapraktika

on 6 dec
Onsdagspraktika med instruktion på nybörjarnivå.
Visa alla »

ur Aktuellt

Problem med inloggning? Har du problem med att stanna kvar inloggad? Då vill ... »

Stockholm Tango Festival 2017 29/12 -1 /1 går årets festival av stapeln! Boka in i di... »

ur Öppet Forum - senaste Ämnena

Reklam för andra arrangörers evenemang »

Övrigt »

Kvarglömda saker »

Reklam för Tango Nortes evenemang »

(Logga in för övriga forum)