Tango Norte

Logga in


Member name

Password


Jag samtycker till Cookie

Forgot your password?


Logga in för att se dina bokningar.


Idé: Vill du visa upp dina foton?

Mina Grupper

Logga in för att se dina grupper


Cookie info

Vi använder bara nödvändiga cookies. (läs mer)

We are only using nessesary cookies. (read more)


Tangoexperimentet (1/2010)

Experiment som landar

På Södra Teatern levererades i april en nyhet i den svenska tangolitteraturen på en releasefest för debutanten Maria Törnqvists bok ”Tangoexperimentet” (Ruin Förlag AB). Boken handlar om modet att utmana normen – det rebelliska i tangon får inledningsvis en central plats, men djupare sett handlar det om kärlek och där finns den egentliga utmaningen.

Som sociolog och feminist nalkas Maria Törnqvist frågan om vad tangon åstadkommer med sina utövare. Hon gör sin egen person till objekt för ett experiment. Att skriva om tango utifrån sig själv är ett beprövat grepp men Maria Törnqvist tar ett steg vidare och fokuserar på hur hon utvecklas, inte främst som tangodansare utan framförallt själsligen när hon möter tangon. Hon åstadkommer den förväntan som var utgångspunkt för Svenska Dagbladets lovordande recension den 30/4 2010. Bokens titel är i sig en cliffhanger, men texten flyter lätt från början och läsaren dras med i ett inre förlopp som blir särskilt tankeväckande för var och en som gett sig in i tangovärlden med oklara föreställningar om vad tangodansandet kan tillföra. Det är lätt att ta tangon som en utmaning, men också att efterhand hemfalla åt dess mytologi med åtföljande frustrationer.

Berättelser om tango är ofta geografiskt knutna till särskilda platser, inte minst till Buenos Aires. Maria Törnqvist avviker inte från detta mönster, men utsträcker sin yttre resa till tre platser i tre olika världsdelar. Den rebelliska delen av tangoresan börjar i San Francisco, där hon hamnat på ett forskningsuppdrag, men fått problem med tillit inför det akademiska livets utfästelser. Ett avbrott med en tangokurs leder till uppbrott ur en relation. Hon lär sig salidan - att gå ut: Följa sin herre, men efter fem steg ställa sig ”med benen i kors, så att hon; om så behövs, lätt kan svänga om”.

Det rebelliska kan vara att istället för att i traditionell feministisk anda ta avstånd från klichéerna närma sig dem och till och med leva dem. Kanske kan man därmed frigöra sig från dem på ett mer genomgripande sätt. Att leka med klichéer kan förstås också innebära risk för oväntade gränsöverskridanden. Maria Törnqvist behåller sitt iakttagande öga under experimentets faser. När hon lämnar San Francisco ser hon bakom sig den naiva amerikanska drömmen om evig ungdom. Där döden kommer plötsligt; där förfallet spacklas över tills faktum slår till.

Nästa anhalt blir Buenos Aires – en metafor för återvändo till existentiell utsatthet. Vid årsskiftet 2001-2002 lärde sig många argentinare att ingenting var givet när de förlorade alla sina besparingar över en natt och presidenten fick fly i helikopter. I sanning en kontrast till den amerikanska drömmen, som i nutid bara långsamt eroderar. Tangoturismen exploderade i Argentina; det blev billigt att åka dit och tangon blev en handelsvara. Geschäft och desillusion får tangons huvudstad att framstå som en transportsträcka, med återkommande besvikelser. En sociologisk iakttagelse är att människors känslor på utsatta ställen i världen kan bli en exploaterbar resurs.

Men - i Buenos Aires glider Prinsen upp likt en skugga. Han är en fattig juridikstuderande och får pengar till tangoskor av en finsk tangoturist, som vill tacka för allt vad staden har gett honom. Prinsen lär sig tango genom att se – han iakttar och lär sig utan dyra lektioner. Ur möten på sjaskiga motell spirar passionen. Men tangon är flyktig, utsattheten blottlägger svartsjukans ansikte och resan för tillbaka till ett grådaskigt Stockholm, den tredje och sista anhalten. Någon påstår kaxigt att den bästa tangon i världen dansas där, på en liten tangoklubb. Hemma, där man är?

När experimentet ska summeras får vi en uppgörelse med myten om rebellen. En intressant synpunkt är att känslorna kommer utifrån; att det är en intrikat social ingenjörskonst som gjort tangon passionerad; inte att den skulle komma inifrån, vara medfödd och finnas i blodet. Det är den argentinska yttre ordningen som har gjort tangon passionerad och komplex.

”Nu förstår jag att ordningen är vi. Livet som det blev, livet som det skulle bli.” Rebellen ses nu mest som en flykting. Kärleken är dock ingen flykting, ”den knyter samman människor: är osjälvisk: sörjer för andra och - - - är villkorslös och inför tiden likgiltig och lugn.” Vackra ord, och det är lätt att instämma med SvD:s recensent; det skickliga berättandet, kombinationen av analys och känslomässig närvaro gör boken till ”en lyckad, och lycklig, läsning.” Den mest rebelliska handlingen blev kanske försöket att väva in kärleken i tangons kontext. Boken får därtill en överraskande avslutning, eller kanske utgång/ salida ...

Måns Ivarsson

Bokförlaget Ruin erbjuder en kraftig rabatt till Tango Nortes medlemmar, som får köpa boken för endast 130 kr mot priset 199 kr i bokhandel. Ange medlemskap i Tango Norte vid beställning.

Närmaste event:

Milonga musical seminarium

2024-04-02 18:30:00

Info


from the Calendar

tu 2 Apr
Milonga musical seminarium

we 3 Apr
Onsdagspractica i Alvik

fr 5 Apr
Milonga på Chicago

mo 8 Apr
Monday Tango Practice

we 10 Apr
Onsdagspractica i Alvik

mo 15 Apr
Monday Tango Practice
Visa alla »

from News

Chicago tar paus på långfredagen! Det är ingen milonga på Chicago på långfredagen. Vi ses... »

Gästlärarbesök av Virginia Vasconi och Jaimes Friedgen 17-22 april. Se... »

from the Forums

Öppet forum: “Test” »

Öppet forum: “KVARGLÖMT: I förrgår, onsdag den 7 feb, glömde jag en kam och en speg...” »

(Log in for other forums)